FN:s barnkonvention

Häromdagen råkade jag ut för något som jag aldrig trodde skulle kunna hända. Jag, Max Colliander anklagades för att bryta mot Förena Nationernas barnkonvention. Detta är givetvis humor, otrolig humor från högt uppsatta människor i samhället. På något sätt vet jag inte om jag ska skratta eller gråta åt detta befänga påstående. Att påståendet kommer från politiker som sitter i en kommun utanför Stockholm, i ett fall för Länsrätten i Stockholm gör ju det hela så seriöst. Fallet gick i länsrätten den 11 december 2009 och det är ju nästan överdrivet och nämna att kommunen förlorade målet, och därmed kan man säga att jag vann målet.

Ärligt talat, jag vill att barnen ska få leka. Och jag vill att barnen ska få fira Lucia. Men, men! Jag tycker det är direkt olämpligt för barnen att göra detta i en av kommunens största vägkorsningar. Eller "den mycket känsliga korsningen" som ett kommunalråd skriver.

Jag är också övertygad om att kommunen har lekplatser och parker där barnen kan leka, samt att skollokaler, den lokala kyrkan etc. är passande för luciafiranden.

Om kommunen dock har en sådan brist på rekreationsställen att barnen leker i vägkorsningar, så är det minst sagt aktuellt att ta en närmare titt på kommunen och avsätta den politiska ledningen som inte kan ge barnen de lekplatser de så väl förtjänar.

Låt barn vara barn - Inga barn i våra vägkorsningar!

// Max Colliander, lokal styrelseleadamot i Rädda Barnens ungdomsförbund 2006


Fler lekplatser i samhället


Kommentarer
Postat av: Madde

Som jag skrev på min blogg tycker jag att vi borde starta en insamling för de stackars barnen i Salem :(

2009-12-12 @ 02:27:12
URL: http://iwantnothing.blogg.se/
Postat av: mamma Mia

Hej maxen. Vad har du nu hittat pa? Hoppas ni har det bra med mitt kok och att allt ar val mer er och med lagenheten. Ringer snart. Kram mamma

2009-12-15 @ 06:39:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0