Fredagen den 13:de

Mitt horoskap i Metro sa denna dag följande, "Du är ganska driftig för ögonblicket men även en smula obetänksam - gör inget du kan få ångra". Jag ångrar ingenting, jag föll i 200 km i timmen och fick en otrolig upplevelse denna dag.

Tillsammans med mor och mormor hoppade jag fallskärm, s.k. tandemhopp ute på Gryttjoms flygfält. Det var inte första gången för mor men för mig och mormor så vi hade med oss varsin kameraman upp också som filmade våra hopp. Mormors fallskärmshopp finns på Youtube, 81 år gammal tycker jag är tufft. Enköpingsposten skrev en artikel till sedan (helsida om mormor redan innan hoppet) och vad jag fått höra syns även jag på bild i den nyare artikeln:p.

Upplevelsen går inte att beskriva i ord. Redan vid 800 m frågade jag min instruktör om vi skulle hoppa snart men han förklarade att det då var 3200 m kvar innan vi skulle hoppa. Jag var lite orolig för att må illa men det blev bara ett ytterst lätt illamående. Under det fria fallet såg allt ut som en enorm 3d-skärm det gick liksom inte riktigt att ta in att här är man och här faller man så tack vare den lite overkliga känslan mådde jag inte illa av det tror jag. När fallskärmen väl var utfälld svävade vi runt och man kunde bl.a. se Forsmark långt bort i horisonten. Styrde lite själv och märkte att det ju var otroligt enkelt att styra en fallskärm både i sidled och bestämma över farten. Jag var aldrig rädd för och hoppa och jag tror det hjälpte att mormor var så pass cool och lugn. Var lite nervös i planet på väg upp men då visste jag ju att det inte fanns någon återvändo bara och köra på liksom.

Jag vill verkligen rekommendera att testa på och hoppa fallskärm och skulle lätt vilja göra det snart igen om det inte kostade så mycket. Men om jag gör det igen tänker jag inte ha video vilket kostade en hel del det med. Mer info om Gryttjom finns på Skydives hemsida. // Max Colliander


Kommentarer
Postat av: Mamma Mia

Tack för att jag fick dela den härliga upplevelsen med dig. Men jag saknar fortfarande din film......när den nu var så dyr.....Kram mamma

2010-09-01 @ 19:55:00
Postat av: Mamma Mia

Tack för att jag fick dela den härliga upplevelsen med dig :-) Men jag saknar fortfarande din film.....när den nu var så dyr....Kram mamma

2010-09-01 @ 19:57:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0