Ta hand om varandra

När man simmar på Centralbadet i Uppsala finns ingen badpersonal. Istället uppmanas man som besökare att badvakta varandra. Detta självklara civilkurage att ingripa om något händer är självklart tycker jag och det finns många exempel på detta.

När jag nyligen var där och simmade så började en man plötsligt hosta som tusan och såg ut att sjunka, viftade med armarna en massa och han var en bra bit från kanten. Tio st som var närmre honom än mig brydde sig inte, kollade bort och simmade bara på. Själv avvakade jag ca en sekund för att avgöra om han återhämtade sig själv men crawlade sedan tvärt över banan för att hjälpa han in mot kanten. En annan besökare hjälpte till att få upp honom på kanten och det visade sig att han svalt en massa vatten. Alltså inte så pass allvarligt men han ville inte fortsätta simma (skämdes kanske lite). Men det hade kunnat vara allvarligt, och att se så många som inte brydde sig alls, inte låtsades om det var läskigt. Mer civilkurage i samhället tack! Våga ingrip! // Max Colliander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0