Säpo-joggen 2011

Fick höra om Säpojoggingen som skulle vara den 19 juni några dagar tidigare och tyckte idén var helkul. Alltså skulle man i Stockholm på årsdagen av det kungliga bröllopet samma tid och samma rutt jogga som Säpo-vakterna gjorde år 2010 längs kortegen. En kul grej utan större betydelse alltså.

Så strax före kl 16.30 var jag på tunnelbanestationen i Gamla stan och såg direkt några hemliga agenter, hälsade på kollegorna och drog strax därefter vidare till Storkyrkan där samlingen skulle ske. Iklädd svarta lågskor, svarta byxor, vit skjorta, svart kostym samt solglasögon och hörsnäcka samlades enligt min uppskattning nästan 100 deltagare vilket var ungefär vad jag förväntat mig trots det dåliga vädret.

Media var på plats och turisterna var väldigt nyfikna på vad som pågick. Strax efter kl 16.45 ställde vi sedan upp oss 5 personer per led och joggingturen tog sin början. Det var riktigt kul och jogga genom huvudstaden med alla andra och budskapet för mig var mest en rolig grej och driva lite med Säkerhetspolisen.

4,7 km senare och totalt utmattad men stolt över att jag klarade hela sträckan med lågskor och allt var vi i mål och hälsades välkomna av någon som arbetade för kungen, hovmästaren tror jag det var. Pratade en del med två journalister som var snälla nog och skjutsade mig en bit in till city igen.

Säpo-joggen 2011 var väldigt spontan kändes det som och visst kan en del saker förbättras till år 2012 års Säpo-jogg men mer om det någon annan gång. Intresset verkar vara stort i alla fall och då har jag som målsättning att klara hela sträckan igen fast med mindre flås. Det finns givetvis en massa länkar men söker man på "Säpojoggen" på Youtube hittar man en massa videoklipp.

En del av den massmediala uppmärksamheten:

Joggade i Säpos fotspår - TV-inslag på SVT

Hallå där.. - SVD-artikel inför

Sugen på Säpo-jogg? - SVD-artikel

En jogg i kronprinsessparets kortegespår - Artikel på DN

Max Collianders blogg Max Colliander Colliander Max

Kommentarer
Postat av: Dan Pettersson

Otroligt kul grej, vem vann? Ha de gott...

2011-06-30 @ 16:47:18
URL: http://dpbild.blogg.se/
Postat av: Maja

Fan vad awesommeeee:D

2011-08-11 @ 12:17:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0