Final - Melodifestivalen 2013

Så har årets upplaga av Melodifestivalen nått sin ända. Som väntat kom ingen av bidragen i närheten av fjolårets vinnarlåt Euphoria framförd av Loreen. Liksom tidigare år har jag varit mer intresserad av mellanakterna som även detta år var betydligt bättre än de flesta deltagande artisterna, kvällens final var inget undantag.
 
En nyhet i år var att en artist från Andra chansen (som alltså kom trea eller fyra i deltävlingen) vann hela rasket och får representera Sverige i Eurovision song contest i Malmö i maj. Vinnaren, Robin Stjernberg med låten You var en av mina favoriter men var han tittarnas favorit, folkets favorit? Icke - det här är inte första året som en form av expertjury påverkar utgången och tittarnas favorit, den som fick flest röster kom därför på en andra plats.

Det är längesen nu jag lade av med och rösta i Melodifestivalen och det är en princip jag fortsätter att övertygas om även i år, varför betala för en röst som sedan bara körs över? På Facebook har det startats hatgrupper mot den externa expertjuryn och jag förstår att de som röstade på Yohio känner att det är orättvist, men kom ihåg det då och sluta rösta så slipper du bli lika upprörd nästa år. Artisten med flest röster i år var Yohio med låten Heartbreak hotel, men det gör ju ingen till vinnare heller.
 
Personligen tycker jag kvällens omtolkning av Euphoria var det bästa och även den bästa omtolkningen nånsin av en vinnarlåt (i finalen är det alltid en omtolkning av förra årets vinnarlåt). // Max Colliander
 
 
Slutligen kommer min lite nördiga lista över vad jag tyckte

14 poäng, Sean Banan - Happy feeling och bra fart
14 poäng, Robin Stjernberg - Jättemysig låt och framträdande, och rösten
12 poäng, Ralf Gyllenhammar - Bra på alla sätt och vis
10 poäng, Yohio - Bra på alla sätt och vis men hade önskat mer rent textmässigt
10 poäng, Anton Ewald - Bra framträdande
10 poäng - Ulrik Munther - Fin låt men bakgrunden på scenen kändes inte helt hundra
7 poäng - David Lindgren - Aldrig gillat han så mycket glad att han inte vann
7 poäng - Ravaillacz - Småkul låt, o nu är den glömd
5 poäng - State of drama - Riktigt intetsägande låt och framträdande, tråkigt
5 poäng - Louise Hofsten - Endast döda fiskar flyter med strömmen, seriöst kom på nåt nytt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0