Johan Falk - Gruppen för Särskilda Insatser

Efter trilogin om polisen Johan Falk med filmerna Noll tolerans, Livvaktera och Den tredje vågen har det nyligen malts på med massor med nya filmer om Johan Falk. Filmen utspelar sig i Göteborg som väntat och handlar om GSI, Gruppen för särskilda insatser som är en enhet på polismyndigheten. Johan Falk får jobb där och omgående hamnar han i utredningen och direkt konfrontation med anledning av de många och grova rån mot värdetransporter i Göteborgsområdet.

Jag tycker filmen var spännande och skådespelarna övertygande, även musiken var stundtals på topp och filmen tog sig törner jag inte väntat mig. Det största lyftet i filmen är Joel Kinnamans insats och även om filmen är bra gör han den riktigt bra. Handlingen är bra och bäddar för de andra Johan Falk-filmerna. Då GSI är en lite hoppig film så såg jag den igen dagen efter för att se den med en ny utgångspunkt och upptäckte nya detaljer igen.
Ytterligare en mycket bra skådespelare är komikern Mikael Tornving som inte alls känns felplacerad trots att han för min del mest är känd från Parlamentet. Och dubbelmoralen som finns inom svenskt rättsväsende lyser med sin verklighetsvana intelligens under filmens gång.

Då jag gärna såg filmen igen direkt dagen efter talar det för sig självt vad jag tycker om den. Nästa Johan Falk-filmen lär jag se snart med. Johan Falk . Gruppen för särskilda insatser får kanske t om en femma av fem i betyg, eller åtminstone en toppenbra fyra. // Max Colliander

Johan Falk Gruppen för särskilda insatser


Kommentarer
Postat av: Dan Pettersson

Vad kul att du oxo gillar de nya JF filmerna. Jag har redan sett alla de nya på TV och de håller en förvånande hög klass. Joel Kinnamans prestationer är lysande, han har den absolut svåraste rollen genom alla filmer, ibland känns han som huvudpersonen. Ha de gott / pappa

2010-06-02 @ 16:50:34
URL: http://www.dp-bild.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0