Tusen gånger starkare (Bok)

Läst ut boken Tusen gånger starkare, och oj vad fort de gick. När jag för första gången öppnade boken läste jag en tredjedel och sträckläste den mest hela tiden. Boken har filmatiserats och det var från en bio-trailer jag fick upp ögonen för storyn. Författare: Christina Herrström.

En helt vanlig högstadieklass i Sverige, killarna tar plats, tjejerna får mindre luft i klassrummet och alla är insatta i sina roller. Det funkar, så länge alla accepterar det. Men så kommer en ny elev till klassen, Saga. Saga är tusen gånger starkare, enligt bokens huvudperson den tyste Signe. Saga gör uppror och påpekar när lärarna favoritiserar killarna, och hon tar plats, hon håller inte käften. Hennes bakgrund är intressant men den återberättar jag inte här men jag gillar verkligen hur hon själv först inte förstår att hon är radikal, hon är ju bara så som hon lärt sig vara.

Boken speglar det samhälle vi lever i idag och författaren gör det riktigt riktigt snyggt. Jag skulle nästan kunna tycka att denna bok bör vara obligatorisk läsning i skolan inte bara för eleverna. Att jag själv känner igen mig är ju också intressant och visst har man varit i en av de där klickarna, haft en roll för att passa in samt läst alla fina ord om skolornas värdegrunder.

En annan sak jag gillar så mycket med boken är också att den inte utmålar någon som ond, även om man kan tycka att Mimi är en jävla bitch så är hon också iklädd en roll, en människa som har känslor och vill bli omtyckt och accepterad. Berättartekniken är bara bra och Signes analyserande tankar är lysande. Boken var otroligt bra och jag behöver inte fundera över betyget, 5 av 5. // Max Colliander
Boken Tusen gånger starkare. På Max Collianders blogg, Max Colliander-bloggen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0