o/lika uppdrag #007

Jag träffade Emelie, 18 år som är troende kristen medan jag själv är ateist. Jag tycker detta uppdrag blev ovanligt intressant faktiskt. Ser t ex likheter hur det kan vara att leva som troende kristen och att inte leva efter heteronormen vi har i samhället. Här lägger jag upp mina frågor samt svaren under frågestunden. Antecknade dock inte hennes frågor. Uppdraget klirrat / Max Colliander

1. Vilken inriktning av Kristendom bekänner du dig till?
Protestantismen

2. Hur ser du på de andra inriktningarna, är de direkt fel eller vem i hela världen kan man lita på?
I tro är det ingen som har rätt, eller fel

3. Är du uppvuxen med tron Kristendom eller när tog du till dig den?
Inte uppvuxen, tvärtom har tron dumförklarats hemma hos mig. Jag kom ut först för ett år sedan men blev frälst för ca sex år sedan

4. Vilken ritual är den starkaste enligt dig, som du gör?
Bönen

5. Hur känner du att du blir bemött av andra, ickekristna?

Jag berättar det inte förrän jag känner personen, känner mig trygg med den

6. Hur ofta går du till kyrkan, är kyrkan en del av Kristendomen?
Väldigt sällan. Jag känner att gud finns där jag finns.

7. Vad anser du om att även homosexuella par ska ha rätt att gifta sig i kyrkan?
Det ska de ha rätt och göra. Jag tror inte gud fördömer kärlek

8. Kyrkoval, politiker i kyrkans samfund. Vad anser du om det?
Jag är inte insatt i frågan

9. Röstar du själv i kyrkovalen?
Nej jag har inte varit insatt, men ska bli till nästa kyrkoval

10. Hur tror du Kristendomen står sig i framtiden, om hundra år?

Mycket är nog sig likt skulle jag tro.

På Max Collianders blogg Max Colliander Max Colliander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0