Sanningen i fallet Bertil Albertsson

Den här boken är någon sorts av "vitbok" som behandlar den sanna storyn i Håkan Nessers succebok Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö som också filmatiserats. Sanningen i fallet Bertil Albertsson handlar om vem som egentligen är mördaren i boken Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö. Något som enligt Nesser ska finnas ledtrådar till i Kim Novak-boken så jag läste den en extra gång bara för det för så många år sedan. I boken får man följa författaren när han återigen åker iväg och träffar de sanna personerna ur boken och hans egna funderingar och aningar.

Jag minns redan i högstadiet när Nesser besökte min skola och varenda elev verkade tycka det var såå tråkigt medan jag satt längst fram nyfiken och frågade massor om boken. Han berättade då att sanningen i fallet Bertil Albersson skulle avslöjas typ tio år senare men att han kunde berätta i extrema fall ex. för folk som låg på dödsbädden. Jag har inte envetet väntat, men tog ändå och lånade boken på biblioteket så fort jag fick höra om att den kommit ut.

Personligen måste jag säga att jag är besviken på denna bok som skulle avslöja det stora hemliga liksom. Dels är det inte som jag trodde att det nånstans i boken skulle finnas ett bevis för vem mördaren var om man bara läste noggrant, så var det alltså inte. Samtidigt diskuterades min egna teori inte alls i boken vilken jag ändå tyckte var ganska smart om de tre misstänka. Att man heller inte får något definitivt svar på vem mördaren är var ju trist. Boken får 3 av 5 i betyg // Max Colliander


Max Collianders blogg. Bokrecension på Max Colliander bloggen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0