Lön efter elevers betyg?

Trelleborg ser ut att bli första ort där lärares löner ska sänkas om eleverna inte uppnår bra betyg. Detta kommer inte leda till något positivt alls tror jag. Alla elever är människor och olika sådana, en del sitter tysta och jobbar på bra medan andra är stökiga och har inlärningssvårigheter. Ska en lärare straffas för det? Det man gör här är att man buntar ihop alla elever till en grå massa, och sedan får läraren hoppas på det bästa.

Självklart finns det bra och mindre bra lärare. Vi har nog alla haft en lärare som vi gillat, och ogillat samtidigt som man som lärare också har olika tycke om sina elever. Om lönesänkning kommer sättas i system i Sverige kommer vi få svårt att avläsa vad betygen verkligen står för. Redan idag finns exempel på friskolor som ger ut väldigt bra betyg för att locka till sig fler elever.

Att detta förslag kommer i redan hårda tider där skolorna måste dra in på resurser och personal är för mig helt oförstående. På min förra arbetsplats blev barngrupperna större, och vi var flera som inte fick jobba kvar. Men det är väl resultatet vi får med sänkta skatter antar jag? Samtidigt måste kommunala skolor konkurrera med friskolorna vilket leder till osäkra anställningsvillkor (allt för att spara pengar).

Slutligen tycker jag hela förslaget är orimligt eftersom ingen kontroll finns. Jag som lärarvikarie t ex, kanske måste ge elever MVG för att klara min försörjning? Samtidigt som eleverna ibland smörar för högre betyg får vi nu från högre instans veta att vi får mer lön om vi sätter högre betyg, eller åtminstone undviker att sätta IG:n.

Jag är övertygad om att det kommer delas ut fler positiva betyg med det här systemet och vi kommer få en högre standard på pappret, men hur kommer det se ut i verkligheten? / Max Colliander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0