Final Fantasy XIII

Jag har nu spelat ut Storyn i Final Fantasy 13 på Playstation 3. Liksom alla tidigare spel är det en helt ny värld (eller två världar), Gran Pulse och Cocoon och en helt ny berättelse och ett nytt kontroll/stridssystem. Spelet är ett av alla PS3-spel som är anpassat till en HD-tv vilket var lite synd framför allt till en början av spelet då jag missade en del.

För första gången är huvudrollen en tjej (FF-X2 räknas ej), Lightning som är en elitsoldat på Cocoon, en form av planet där alla har det bra och lever livet. De närs av sina indirekta gudar, fal´cie som ger dom mat, vind, sol ja allt. Men det finns en undre värld, Gran Pulse som fruktas av alla. Storyn är faktiskt rätt kompicerad även för att vara ett FF-spel men den är aboslut bra.

Ska jag säga vad jag tycker om spelet blir det också lite svårt då man så lätt jämför med de tidigare FF-spelen. Grafiken är på topp och vid ett ställe man verkligen tänkt på under spelet får man komma till sedan och den stäppen är en riktig "wow-känska" i grafikkvalité. Storyn är bra men känns inte briljant men det kan bero på tvn:s lilla text samt den krångliga engelskan jag ska verkligen spela om spelet någon gång.

Musiken känns väldigt främmande med japansk pop mitt i striderna och man saknar verkligen den klassiska vinnarfanfaren som var med ända till spel nr tolv. Men även om musiken ibland kan tyckas malplacerad stör den aldrig, det blir aldrig något irriterande mer bara ovanligt. Cutscenes är inte alls så vackra som i tidigare spel, av den enkla anledning att grafiken nu hinnit ikapp så den är lika fin när man spelar som när det är videor.

Jämförelsevis då: FF tio är fortfarande det i särklass bästa spelet, såväl totalt som själva storyn. Grafiken är ju finast men det är rätt logiskt. Jag gillar spelet mer än tolvan som ännu är ett av det minst bra spelen även om det också är bra. Det känns dock som att FF XIII kunde ha varit så mycket bättre, visst stridssystemet är superbra verkligen men minispel då? Alla klassiska minispel som blitz ball, kortspel eller Chockoboracings existerar inte och det är t om mer minispel i FF tolv än i tretton. Det är dock en förbättrad version av Hunting i detta spel än det föregående.

Som avslutning kan sägas att detta är ett väldigt vackert och bra spel och det håller FF-kvalité, jag hade dock mer förväntningar på det än vad det levde upp till. // Max Colliander
Max Colliander bloggen

Kommentarer
Postat av: Billy

:( Ledsen att jag inte kunde ge dig något som levde upp till dina förväntningar

2010-08-19 @ 01:55:12
URL: http://iwantnothing.blogg.se/
Postat av: SweGizmo

Bra Blogg! :)

2010-08-19 @ 23:20:24
URL: http://swegizmo.blogg.se/
Postat av: Max :P

Bra Max ;P

2010-08-31 @ 14:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0