Harry Potter and the deathly hallows - Part 1

***OBS SPOIL SOM FAN***
Så har man äntligen sett första filmen av två av Harry Potter och dödsrelikerna. Filmen var väldigt intressant i förhållande till sina föregångare och jag förstår bara inte varför de inte gjorde fler filmer i två delar vilket blir mycket bättre för de tvingas klippa bort så himla mycket annars. Tror filmen för mig är unik också då detendast tog någon minut innan jag hade en tår i ögat, i inledningsscenen med Hermione, så sorgligt.

Antecknade lite saker värda och ta upp i alla fall. En av Rons äldsta bröder, Bill Weasly gör entré i denna film, kul att de  tog med honom. Harrys farväl av familjen Dursleys var för kort och Dudley ska ju skaka hand med Harry för tusan, synd att det inte kom med. Två viktiga karaktärer dör i filmen och precis som väntat (utifrån trailern) har de gjort om hela scenen i inledningen där Hedwig dödas av dödsätare, riktigt dåligt. Naginis hemska attack mot Harry gjordes riktigt snyggt tycker jag plus där. Scenerna från det nya ministeriet gilla jag också. Dock än mer fascinerande i boken. Störde mig nog mest på skrattscenerna. Fick känslan av att 9 av 10 skrattscener inte fanns med i boken. Hallå det är en allvarlig bok, ingen barnbok. Då ska det heller inte va massa inklippta dryga skrattscener.

Relikberättelsen som är rätt avgörande för hela handlingen drog dom ut på och den fick ta sin tid, jättebra och den var snyggt gjord även om jag själv inte hade tänkt så utifrån boken. Harry har massa små korta drömscener där han ser vad Voldemort sysslar med. Dessa förklaras knappt alls! Skitbra, äntligen en Harry Potter-film som är gjord lite mer för oss som läst böckerna så allt inte behöver förklaras. Fattar du inte? Nä läs boken då! I slutet var det synd att de klippte bort en viktig scen också, den då Slingersvans ska dö, men men inte så förvånad då de ville fokusera på att avsluta Part 1 och göra allvar av den andra viktiga karaktärens död. Slutet var rätt spännande och se var i boken de skulle bryta filmen. Jag tycker de gjorde det bra.

Kort och gott är det både positiva och negativa saker jag har och säga. Men filmen är bra och jag kommer se den igen, antagligen på bio med. // Max Colliander
På Max Collianders blogg Max Colliander Max Colliander Max Collianders blogg

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Tack för titten! Apelsinljuset gick ganska fort att göra. Möjligen 15 minuter (osäker på hur lång tid det tog att gröpa ur fruktköttet)



Okej, slutade läsa efter första stycket. Planerar att gå och se filmen nästa vecka och även om jag läst boken kanske jag ska låta mig överraskas ;)

2010-12-04 @ 21:18:03
URL: http://pysselmani.blogg.se/
Postat av: Ida

JAG VEEET! dudleys farväl såg man ju fram emot!!!! annars väldigt bra :) ses snart!

2010-12-10 @ 10:45:35
URL: http://idacolliander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0