Kommissionen

Strax efter att jag beställde denna dvd-box så såg jag alla avsnitt på två dagar. Såg serien när den gick på tv tidigare.

Stockholm city, toppmöte med politiker och demonstrationer på gatorna. Plötsligt sprängs en bomb, ett s.k. terrorattentat och allt är till en början kaos. Vad har militären för befogenheter? Hur fattas beslut, vilka i regeringen lever? Hur hanteras media, o s v. Det är riktigt intressant skildrat och samtliga skådespelare övertygar tycker jag, eller en biroll gillade jag inte riktigt men låt va så han är knappt med ändå.

Jag gillar hur verklighetstrogen serien är och tror att mycket av det skulle kunna stämma in i praktiken på det svenska samhället. Till en början kunde informationen om enskilda roller varit  tydligare, vilka hör till samma parti, vilka är med i Kommissionen som tillsätts och vilka är bara med i bakgrunden.

Gästspelar sig själv gör Bert Karlsson i en helskön scen och det är riktigt kul att han ställt upp på det. Bland skådespelarna i övrigt kan påpekas att det är en hel del man känner igen från annat, bl a Livet är en schlager, Pelle Svanslös, Parlamentet, Mysteriet på Greveholm, 30 november och Bert. Detta är nog ingen styrka i filmen men somsagt spelar alla riktigt bra så inget att klaga över egentligen. En skådespelare, Blode är dock värd och uppmärksammas lite extra, han var/är äckligt bra.

Jag tycker serien i sin helhet är riktigt bra, t o m bättre än jag mindes från när den gick på tv. Själva tanken på en terrorattack i Sverige är nog intressant för de flesta och är man intresserad av politik gör sig serien perfekt på alla sätt och vis. Kommissionen har spänning, drama och humor och även lite action. Inget skräck alltså:p. Vinjetten före varje avsnitt är också bland de snyggaste jag sett i filmväg. Lyckades identifiera fler än hälften av de snabba klippen från det politiska Sverige i alla fall.

Rekommenderar den starkt och kommer se den igen // Max Colliander



dvd-box på Max Colliander bloggen

Kommentarer
Postat av: Dan Pettersson

Hej kan tänka mig en Kommissionen-helg någon gång...

2010-02-25 @ 19:47:06
URL: http://www.dp-bild.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0