The Legend of Zelda - Ocarina of time

Huvudpersonen, som heter Link och inte Zelda som vi alla trodde när det kom ut handlar om en ung skogspojke som får i uppdrag att rädda hela Hyrule. Spelet är uppbyggt i en fantastisk och stor värld med olika folkslag som bergsfolk och vattenfolk bl.a. Man får nya prylar och når nya ställen och det finns 8 ordinarie tempel i spelet.


Spelet kom 1998, då gick jag i mellanstadiet och hörde till de som valt Playstation istället för Nintendo 64. Men alla kompisar som hade N64 köpte detta då, extremt häftiga spel och även om vi hade svårt att förstå all engelska och satt med ordböcker för översättning spelade vi på och löste pussel efter pussel. Eftersom de alltid kommit längre när jag kom på besök så fick jag aldrig något grepp om historien i spelet.

Jag köpte dock detta spel ihop med konsolen för 4-5 år sedan och har spelat ut det ett flertal gånger, nu senast utan att fuska med guiden som jag också har. Även om spelet inte alls är lika förstklassigt idag som då så är det en klassiker och ett mycket underhållande tv-spel.

Några av spelets höjdpunker är de vackra låtarna man lär sig på ocarinan, samt all musik som passsar så perfekt in i spelet. Sidouppdragen som fiske vid sjön (kontrolldödare), jakten på Gold skulltulas samt hjärtdelar och lite andra minispel gör att man kan ta en paus från templen om man vill och bara dra runt och utforska. Två andra höjdpunker är när man får hästen Epona och att spelet utspelar sig både när Link är ett barn, och sju år senare då Hyrule ser mycket mörkare ut.

Spelet är långtifrån perfekt i dagens mått men jag kan inte ge det annat än 5 av 5 i betyg och kommer absolut spela om det någon gång i framtiden. // Max Colliander

på Max Collianders blogg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0