Det sjunde inseglet

Var på bio i helgen och såg en riktigt gammal film tillika klassiker, Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet. Jag har tidigare bara sett en Bergman-film och den tyckte jag var riktigt långtråkigt. Annat var det med denna film som gjorde sig bra på bio dessutom.

Kristna korståg i mellanöstern och två riddare som återvänt till Sverige där pesten drar fram. Man får följa de två riddarna och ett litet teatersällskap av gycklare och förstår snabbt att dessa kommer föras samman under filmens gång. En röd tråd i filmen är den självklara och så uppenbara döden "det är jag som är döden", oså spelar de schack:p.

Skådespelarna är jättebra och storyn funkar bra. P.g.a. de gamla effekterna och att filmrullen var gammal med tror jag det tog bort lite av spänningen, samt en del ord som var svåra att höra när de pratade. Men filmen Det sjunde inseglet är en bra film och lämnar en med flera nyttiga citat och tankar om livet. Vore spännande att se filmen igen någon gång. // Max Colliander

på Max Colliander bloggen

Kommentarer
Postat av: Dan Pettersson

Va kul, då kanske vi ska prova en till gammal Bergman nån gång.

2010-03-30 @ 09:35:04
URL: http://www.dp-bild.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0