Harry Potter and the Deathly hallows Part 2

Jag är besviken, jag är nästintill uttråkad. Jag har alltid gillat filmerna om Harry Potter och även om förväntningarna var stora inför denna final av åtta filmer så vill jag bara såga den totalt och det känns märkligt. Media har hyllat filmen, vanligtvis är de ju rätt kritiska till HP-filmerna. De jag känner som sett den gillar filmen jättemycket både de som läst och inte läst böckerna, men jag då?

Det är inte ofta det händer men redan en kvart in i filmen satt jag och vred på mig lite i biostolen, med en attityd av "jaha?". Snyftade i åtminstone två scener (tack vare en förskriven storyn i sig) och ifall inte epilogen varit så fin hade detta varit en solklar 1 av 5 i betyg. Men varför reagerar jag så kritiskt då?

Filmeffekterna i 3d sitter bra, filmmusiken är stämningsfull och skådespelarna är fruktansvärt bra. Men skådespelarna kan inte rå för att filmskaparna (manusförfattare/regissör) så totalt förlöjligar en av de finaste sagor som finns. Hur svårt ska det egentligen vara, hitta inte på scener som inte finns och för allt i världen förlöjliga inte scener bara för att något barn ska få skratta en sekund. Detta är riktigt irriterande och även om scener jag sett fram emot höll måttet så var det inte mer än just en jaha-upplevelse, i det stora hela.

Men tack vare lysande skådespelarinsatser får jag ändå ge filmen 2 av 5 i betyg. Filmskaparna hade två filmer på sig att förmedla den sista boken, de gjorde en bra upptakt med Part 1. Jag hade tänkt se denna film på bio igen men jag är rätt tveksam nu faktiskt. Kanske har jag sett för mycket av filmvärldens Harry Potter, kanske finns det inget att överraska med längre? Om så är fallet, så är det endast bra att den sista filmen nu är till enda. // Max Colliander
Max Collianders blogg, filmrecension på Max Colliander-bloggen Max Colliander

Kommentarer
Postat av: Daisy O Carl

Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light. ( J.K. Rowling )

2011-07-18 @ 04:10:41
URL: http://daisyocarl.tumblr.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0