Fallout 3

Fallout 3, till Playstation 3 är det första spelet i serien jag spelat. Spelet utspelar sig i framtiden i USA. Världen som man rör sig över är nästintill utplånad av ett kärnvapenkrig flera generationer tidigare. I säkra, isolerade valv i berg föds man, och man dör. Men när karaktären man skapar från födseln är i typ övre tonåren händer något dramatiskt. Hans pappa lämnar valvet (mor dog vid förlossningen) och man följer givetvis efter.

Från de första solstrålarna är du fri att göra vad du vill, och det är inte lite det. Man kan följa storyn och göra uppdrag som har med pappans frivilliga försvinnande och göra eller helg ägna spelandet åt annat. Världen i Fallout 3 är otroligt stor och utforska och efter kanske hundra timmars spelande finns det fortfarande ställen att kolla om igen, och nya områden att besöka. Detta är unikt och att världen inte utspelar sig i banor utan är öppen, platt så får man en stor känsla av att det är verkligt.

I ödemarken finns det fientliga människor som vill råna och döda en, strålskadade varelser som muterat och människor som du och jag. Valutan är kapsyler och dricksvattnet innehåller radioaktiv strålning och allting är verkligen grått och förstört. Människor man möter, i små byar och andra ställen kommuniceras med genom flervalsfunktion så man kan välja själv vad man ska säga och bemötandet utgår från vad man själv säger. Hur man agerar påverkar ens karma så man kan vara både exceptionellt ond, men också god. Uppdrag efter uppdrag och nya troféer samlas in.

En sak jag verkligen gillar är hur det är så knapert hela tiden, med valutan, med tyngden av hur mycket man kan bära osv. Det går liksom inte att bara springa runt och levla upp i några timmar  och sedan äga hela spelet. Svårighetsgraderna är smarta och när man tjänar tillräckligt med experience-points levlar man upp och får bl.a. välja en ny egenskap åt sin karaktär. Att skjuta fiender är en stor del av spelet och det gör sig utmärkt i VATS-mode som är en unik funktion i spelet då allt pausas och man kan välja vilka kroppsdelar som skall beskjutas och man ser hur stor skada det gör m.m. Att smyga runt i öde, mörka kloaker och upptäcka att man är förföljd av en eller flera strålskadade Ghouls gör sig riktigt läskigt ibland.

Avslutningsvis måste jag dock komma till de negativa delarna i spelet. För att få alla troféer måste man köpa expansionspaket (kan göras online på PS3-store). Dessa paket känns ju kul och köpa om man verkligen gillade spelet, men för nästan 100 kr styck? Man får några få uppdrag till för 100 spänn, det är dyrt. Alltså kostar det 500 kr om man vill ha alla expansioner. Jag köpte två stycken men en har jag knappt provat och varför det kommer jag till nu. Fallout 3 är ett spel som ju längre man kommer, ju mer information som på något sätt läses av börjar bugga mer och mer. Till en början förstod jag inte vad folk snackade om för mig buggade ju spelet inte, möjligtvis gick renderingen lite långsamt så det hackade fram ibland.

Men det blir värre, mycket värre. Helt plötsligt kan spelet låsa sig, och man måste starta om konsolen och förlorar allt man gjort sedan denna senaste gången man sparade. Att spelet hackar och låser sig totalt sker om och om igen och blir i längden outhärdligt då det verkar öka i frekvens ju mer man utforskar. Att ett så modernt spel, till Playstation 3 buggar så fatalt mycket som Fallout 3 gör är riktigt riktigt illa. Uppföljaren Fallout New Vegas ska enligt uppgift bugga ännu mer och jag är inte den enda som avstår från uppföljaren just p.g.a. detta.

Jag skulle vilja påstå att det för speltillverkarna är direkt pinsamt att så mycket förstörs av tekniska problem. Om inte buggarna fanns skulle jag troligtvis köpa alla fem expansionerna och klara ut spelet in i minsta detalj, betyget vore lätt 5 av 5. Nu vill jag varna och avråda hellre. Detta är ett otroligt bra tv-spel, men aldrig värt ett fullt pris. Spara ofta helst hela tiden och undvik och spela i områden som buggar mer än andra, ganska trist alltså. Betyget för Fallout 3 blir slutligen en knaper 3 av 5, varför kan man inte få tillbaka pengarna på defekta tv-spel liksom? // Max Colliander

Max Colliander skriver om Fallout 3. På Max Colliander-bloggen

Kommentarer
Postat av: Billy

Verkligen tråkigt att det buggar så jävla mycket :/

2011-10-09 @ 23:58:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0