D-day, Män och maskiner

Dokumentärfilm som jag fann i morfars dödsbo, han jobbade bl.a. i det militära. Jag kollade på filmen till frukosten den dag jag hade i uppdrag att vara extremt maskulin. Dokumentären handlar om den 6 juni 1944 då ca 200000 allierade trupper trängde in i Frankrike från havet och började pusha tillbaka Hitlertysklands styrkor. Dokumentärfilmen är rättså intressant och hade jag gillat militärhistoria hade den nog givit ännu mer.

Det bästa tycker jag är när de intervjuar den tyske gubben som på D-day stod och sköt på de allierade, samt gubbarna som deltog i invasionen. I slutet av dokumentären träffas de också, men inte som fiender. Ett rätt starkt minus är att det inte framgår så tydligt när det är äkta klipp och när det är iscensatt. Kommer kanske se dokumentären igen, 3 av 5 i betyg // Max Colliander
Max Collianders blogg Colliander Max

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0